Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ostře sledovaný Šengen

O hranicích, které jsou děravé jak ementálský sýr. A o tom, jak se to ČR rozhodla řešit. Vox populi, vox Dei.

Na sedačce málem umírám mrazem. Nasazuji u Parpsku, mazat nemusím – mám takové ty důchodcovské vroubky na skluznici. Tak ještě Tatranku a hlt slivovice.

Z Paprsku vede asi sedmnáctikilometrový okruh, který  - snad proto, že se klikatí přesně tam, kde leží česko-polská hranice – je nazýván Šengenem. Chvíli v Polsku, chvíli v Česku. A pak zase v Polsku. A v Česku. Docela mezinárodní.

Vybíhám do kopečka. Trochu to klouže, ale nevzdávám - čest je čest. A navíc mi nic jiného nezbývá, neb vosky jsem stejně nechal doma. Tak vzhůru do toho! Cesta se klikatí pod zasněženými smrky, přes zmrzlé koruny prosvítá polední slunce. Celé je to jako z pohádky. Akorát by mohlo být trochu větší teplo.

Aha! Jsem tu správně, už vidím ceduli ‚pozor státní hranice.‘ Vedle cedule – tedy přesněji řečeno za ní – stojí dva uniformovaní muži. Haha, průzkumáci maj asi cvičení, řeknu si. Průzkumáci maj polský domovenky na rukávech. Oukej.

„Dzien dobry,“ zahuhlám. Slovan všude bratra má, tohle ještě zvládnu.

Polák mi odpoví a já zjišťuji, že s bratrstvím to nebude tak žhavé, neb mu nerozumím ani slovo. Zbaběle požádám o angličtinu, kterou polský uniformovanec naštěstí vládne. Prej chce občanku. Oukej, tak fajn, no. Sundávám rukavice a batoh, tahám peněženku a hrdě ukazuji občanský průkaz občana České republiky. Polák kývne a ustoupí ze stopy.

Ježiši Kriste, to jim nemůžou udělat školení na to, že do stopy se v pohorkách nešlape?!

Běžím dál po trase, jenže ta se po sto padesáti metrech stáčí zpět do České republiky. A hele – my tam taky máme vojáky. Nekriticky a vlastenecky uznám, že naši mají hezčí uniformy. Jenže po mě chtějí stejnou občanku jako jejich polští kolegové.

„Cože?“ táži se?

„Překračujete státní hranici. Hranice není holubník a není tady pro srandu králíkům. Pořádek musí bejt. Kde bychom byli, kdyby si každej přecházel, jak se mu zachce? Pan král musí vědět, kdo se mu cpe do země; nelegály tady nechceme,“ řekne sebejistě, jako by snad ochrana hranic nebyla nařízena teprve před týdnem.

„Ty vole, to nevidíš, že jsem bílej?“ ptám se rozčileně a divoce gestikuluji hůlkou.

„To je teď každej, protože je kosa a všici maj jinovatku na tváři. A vůbec, mluvíš s orgánem. Tak naval.“

„Ježiš, brácho, ty seš ale případ.“ Nicméně občanku mu stejně ukážu.

Četař Pokorný se podívá na průkaz a milostivě mne pustí do ČR. Snad jen pro formu si ještě přísně změří můj bágl. Snad nebude chtít, abych ukazoval termosku a vylíval čaj. Ne, nechce.

 Jenže co naplat, že mne četař Pokorný povolil přechod hranice, když stopa za dalších tři sta metrů míří opět do Polska a tam už na mne čeká porucznik Sadowsky. A copak tam dělá? Stráží hranice. S občankou v ruce překonám i jeho. Jenže ta trasa je k uzoufání klikatá, takže na legitimaci čekají ještě praporčík Černý, kapral Wieczorek, rotmistr Sláma, sierzant Sobczak a četař Dvořák. Všem prokazuji totožnost a běžím dál. Dnes už jsem ušel snad pět kilometrů. Hurá!

V kopci stojí rolba a za ní asi šest dalších běžkařů. Doběhnu k nim, jeden mi nabídne svařák.

„Co se děje?“ ptám se dobrodince se svařákem.

„Dál to nejede, stopa tady končí. Fakt už dál není,“ povídá.

„A proč? Stalo se něco?“

„Poláci kontrolujou rolbu, co protahuje stopu. Na kontraband. A jestli se tam někdo neschovává.“

Děkuji, ministerstvo vnitra! Fakt bezva. Příště jedu na Červenohorský sedlo.

Autor: Jan Burda | sobota 7.1.2017 22:05 | karma článku: 21,07 | přečteno: 1019x
  • Další články autora

Jan Burda

O automobilismu, aneb o čem se vlastně hádají ženy

Internet, jak známo, přináší výměny názorů. A jelikož je automobil často mimo dětí druhá nejdražší věc, co si v životě pořídíte, dovolte krátké představení motoristického internetu a jeho svébytného fungování.

4.2.2023 v 17:10 | Karma: 10,96 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

K nepovedenému článku pana Krále, aneb o špatné kritice špatného rozhodnutí ve věci E.S.

Několik poznámek k tomu, jak se nemá dělat kritika soudního rozhodnutí. A taky o tom, proč se pan Král mýlí, když tvrdí, že Evropský soud pro lidská práva řekl, že Mohamed nebyl pedofil.

1.11.2018 v 15:46 | Karma: 12,68 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

K Evropě obchodujících států paní Splítkové

Jelikož autorka neotevřela diskusi, reaguji tímto způsobem, neboť mám za to, že její text si polemiku zaslouží.

26.9.2018 v 21:19 | Karma: 11,78 | Přečteno: 775x | Diskuse| Politika

Jan Burda

O nepřejícím Dopravním podniku města Brna

Jak mi DPMB vůbec nepřál, aneb příběh o tom, jak mi ujela šalina a já pak dlouho rozmýšlel, jestli to vlastně nebylo dobře.

22.7.2018 v 11:57 | Karma: 10,90 | Přečteno: 843x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

Poznámka ke zdanění církevních restitucí

A je tu zas! Zdanění církevních restitucí je z nějakého důvodu politicky mimořádně atraktivní téma. Krátký text o tom, proč doufám, že se jedná jen o řeči do větru.

11.1.2018 v 20:03 | Karma: 21,36 | Přečteno: 873x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2022x
Jsem student se zájmem o minulost i současnost. A absurdity a skryté vtípky, které jsou v nich snad všude. Baví mě hledat obsah ve formě, předstírat, že něco znám, stejně jako si čas od času myslet, že skutečně znám. Mám rád svoji školu a filmy s Natašou Gollovou. Na Brno dobrý.

Seznam rubrik