Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O žebrotě

Prosí-li žebrák o almužnu a nemáte-li v úmyslu mu něco dáti, jděte dále, nevšímejte si ho. Taky se na něj nesluší se obořiti. To řekl Guth-Jarkovský, prvorepubliková autorita etikety a turistiky.

Potkal jsem jednou na Masarykově (to je ulice, co vede ze Svoboďáku k Hlavasu) staršího dlouho neholeného pána v zašpiněné lyžařské bundě. Jak už to tak bývá, zahlédl mne, zhodnotil jako potenciálně laskavého člověka a vyrazil přímo ke mně (musím si asi taky pořídit špinavou lyžařskou bundu), aby mne požádal o nějakou hotovost. Jestli by bral i kartu nebo bankovní převod nedokážu říct; vždycky se zapomenu zeptat.

Když k vám vyrazí žebrák, je to vždycky hrozné neštěstí. Nietzsche o žebrácích velice správně tvrdil, že by se měli zrušit, protože je otravné jim dávat, a protože je otravné jim nedávat. V takové situaci vám nikdo neřekne, co máte vlastně dělat. Žebrákovi nic dát nechcete a bylo by nejlepší, kdyby jste jej vůbec nepotkali - to je jasné. Jenže nedávat, když stojí před vámi a kouká na vás, je zase otravnější než mu něco přeci jenom dát.

A kolik vlastně? Dvoukoruna je výsměch, pětikoruna je pořád dost málo, desetikoruna by byla fajn, ale ta v peněžence nikdy není, a dvacetikoruna je už bez osmi korun velká dvanáctka. Vyšší nominální hodnoty řešit netřeba; nejsem Vanderbilt ani Matka Tereza.

Ke cti onoho žebráka nutno dodat, že mne nestavěl před hrozivá morální dilemata, ale šel přímo k věci, totiž zdali pro něj nemám nějaké drobné. Takhle implicitně je to lepší.

V Rumunsku mají ve městech cedule, na kterých stojí, že se zakazuje dávat žebrákům peníze; zejména proto, že tyto peníze velmi zřídkakdy končí v kapsách samotných žebráků. Rozhlédl jsem se po Masaryčce, a protože podobná cedule nikde nestála, věnoval jsem mu dvacetikorunu (jó, kdybych měl desetikorunu…).

Milý pán vzal minci, usmál se a potom mne ujistil, že si za to určitě nekoupí alkohol či cigarety. A řekl to tak krásně, že by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby vytáhl detailní plán, jak dvacetikorunu zhodnotí na New Yorkské burze. Pěkně s grafy a čísly a tak. Rozloučili bychom se a potom bych jej za sedm let v létě potkal na Kanárech, kde by byl na dovolené. Odsunul bych zmrzlinový pohár přede mnou, kývl bych na něj s úsměvem, ve kterém je pochopení, on by se taky usmál a pokračoval by ve čtení Financial Timesů. A já bych věděl, že dvacetikoruna posloužila ušlechtilému účelu.

Nepochybuji, že to myslel dobře. Asi měl za to, že se to tak nějak očekává, že by mu chodci třeba nic nedávali, kdyby z toho měly být nakonec jen Svijany. Že mu lidé přispívají, aby si mohl koupit něco užitečného. Za pětku či dvacku. Jasný.

Jenže já si uvědomil – anebo taky až později v průběhu dne -, že je mi to naprosto jedno. Minci nedostal z toho důvodu, že bych do něj chtěl investovat, že by mi na něm nějak záleželo, že by mi ležel na srdci jeho další osud, anebo že bych byl přílišně štědrý. Dostal ji prostě proto, že si o ni řekl. A že mi bylo nepříjemné mu ji nedat. Dostal ji, je jeho, a co je mi do toho, co si dělá s vlastními penězi? Ať žebrá třeba na bourbon.

Když jsem si takto ujasnil, že je mi jeho další existence dočista volná, napadlo mne, že by bylo vlastně docela zajímavé, kdyby mi budoucnost vynaložených financí předestřel docela opačně. „Pane, nemáte náhodou nějaký drobný? Koupil bych si dvě piva a vypil bych si je v podvečer na lavičce pod Špilasem.“

A ta představa by mne roztesknila a otevřela mé srdce. Zejména proto, že piva piji. A někdy i pod Špilasem. 

Autor: Jan Burda | čtvrtek 2.3.2017 17:15 | karma článku: 18,42 | přečteno: 838x
  • Další články autora

Jan Burda

O automobilismu, aneb o čem se vlastně hádají ženy

Internet, jak známo, přináší výměny názorů. A jelikož je automobil často mimo dětí druhá nejdražší věc, co si v životě pořídíte, dovolte krátké představení motoristického internetu a jeho svébytného fungování.

4.2.2023 v 17:10 | Karma: 10,96 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

K nepovedenému článku pana Krále, aneb o špatné kritice špatného rozhodnutí ve věci E.S.

Několik poznámek k tomu, jak se nemá dělat kritika soudního rozhodnutí. A taky o tom, proč se pan Král mýlí, když tvrdí, že Evropský soud pro lidská práva řekl, že Mohamed nebyl pedofil.

1.11.2018 v 15:46 | Karma: 12,68 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

K Evropě obchodujících států paní Splítkové

Jelikož autorka neotevřela diskusi, reaguji tímto způsobem, neboť mám za to, že její text si polemiku zaslouží.

26.9.2018 v 21:19 | Karma: 11,78 | Přečteno: 775x | Diskuse| Politika

Jan Burda

O nepřejícím Dopravním podniku města Brna

Jak mi DPMB vůbec nepřál, aneb příběh o tom, jak mi ujela šalina a já pak dlouho rozmýšlel, jestli to vlastně nebylo dobře.

22.7.2018 v 11:57 | Karma: 10,90 | Přečteno: 843x | Diskuse| Společnost

Jan Burda

Poznámka ke zdanění církevních restitucí

A je tu zas! Zdanění církevních restitucí je z nějakého důvodu politicky mimořádně atraktivní téma. Krátký text o tom, proč doufám, že se jedná jen o řeči do větru.

11.1.2018 v 20:03 | Karma: 21,36 | Přečteno: 873x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2022x
Jsem student se zájmem o minulost i současnost. A absurdity a skryté vtípky, které jsou v nich snad všude. Baví mě hledat obsah ve formě, předstírat, že něco znám, stejně jako si čas od času myslet, že skutečně znám. Mám rád svoji školu a filmy s Natašou Gollovou. Na Brno dobrý.

Seznam rubrik